Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

За предприемачите най-важно е да намерят дялов капитал

София излиза на първо място като технологичен хъб в Европа, коментираха участниците на форума на Клуб Инвестор „Предприемачи на бъдещето“

За предприемачите най-важно е да намерят дялов капитал

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Кои са предприемачите на бъдещето, има ли достатъчно частен капитал, кои са бизнесите, в които може да се инвестира. На тези въпроси отговориха представители на бизнесa – основатели и мениджъри на малки и средни компании, предприемачи, бизнес ангели, маркетинг мениджъри, мениджъри бизнес развитие, в рамките на второто издание „Предприемачи на бъдещето“ на Клуб Инвестор.

„В Европа нараства частният капитал, но в Централна и Източна Европа има спад. Влияние има Brexit, защото Великобритания беше страната с най-голям брутен вътрешен продукт (БВП) от частен капитал, а сега е задмината от Дания“, цитира данни от последното проучване на Invest Europe Виктор Манев от Impetus Capital. „В България около 30% е спаднал притокът на частен капитал през 2018 г спрямо 2017 и Гърция ни изпреварва”, допълва той.

Положителната новина според него, е че София излиза на първо място като технологичен хъб в Европа и като място за провеждане на срещи на професионалисти, като по ръст тя е на второ място.

Още по темата

Манев прогнозира развитието на фондове в България, които да влагат средства в частен и рисков капитал, но посочи, че засега „почти няма играчи, които да инвестират, или те са най-много трима, четирима“.

„Приоритет за нас са срещите с български предприемачи, които искат да реализират идеи“, коментира Румяна Иванова, началник управление „Банкиране малък бизнес“,  Пощенска банка. „За нас като банкери е най-трудно да се прецени как трябва да се финансира фирмата на първия етап, когато са повече консултациите, за да се развие идеята и да се очертаят перспективите на бизнеса. През втората фаза помощта за фирмата е в нейния растеж. За нас е важно предприемачът да е адаптивен, да анализира средата и да е наясно как потребителите ще посрещнат бизнес модела“, посочи тя.

Божидар Нейчев, старши съдружник в PwC България, подчерта, че за предприемачите е важно да развият бизнеса си с няколко стъпки напред, но това се отнася и за бенкерите.

Според Момчил Василев, управляващ директор в Endeavor, големите проблеми на пазара са в липсата на капитал за развитие на различните стадии на предприемаческите идеи, както и наличието на ноу-хау. Той отбеляза, че миналата и тази година по линия на Европейския инвестиционен фонд и Фонда на фондовете в България се включи повече рисков капитал от Европа.

„Две са основните предизвикателства пред една банка - регулаторните и мотивационните резултати, пред които застават служителите“, коментира Николай Димитров, изпълнителен директор в Българската банка за развитие. За пример той даде работата с фирма от пазара за недвижими имоти, която е по-трудна заради спецификата на пазара, отколкото с един стартъп.

Като принос на ББР той отчете създаването на на фонд за дялови инвестиции и фонд за растеж за подпомагане на бизнеса.

Димитров е категоричен, че банката ще подпомага всички компании, които ще имат добавена стойност, имат пазари, експертиза, управленски умения и контакти.

Момчил Василев посочи, че дяловият капитал е основният ресурс при рисковия профил, но много важен е и дългът и този път трябва да се извърви от банкерите. „Докато преди беше важен банковия кредит, сега е намирането на дялов капитал и банките трябва да намерят инструмент за компаниите, които не притежават капитали, но са перспективни“, съветва той и смята, че за банките е важно да разберат рисковия профил на фирмите.

Той обясни, че се наблюдава стремеж от фирмите да надраснат местния пазар. „И това е амбицията ни - да сме селективни и да подберем онези предприемачи, в които има най-голям заряд“, посочи Василев. По думите му в най-ранната фаза е важен предприемачът, затова е важен психологическият анализ, дори не толкова самата компания. „Програмите ни са насочени към тяхното личностно развитие и работим с тях дори, когато продадат бизнеса си или се провалят, но имат амбицията да развиват нов“, каза още Василев.

В подкрепа на думите му Румяна Иванова съобщи, че Пощенска банка работи с фирми, които са започнали бизнеса си едва преди две години, но вече излизат на международните пазари, където имат клиенти. Тя поясни, че се използват схеми от ББР и ЕИФ, и това дава повече гъвкавост на банките да прилагат гаранционни схеми, но все пак често е въпрос на преценка за индивидуалния профил на фирмата.

По статията работиха: Петя Стоянова, редактор Елена Илиева

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари ()


Още от